Konuyu  hemen kestirmeden söyleyeyim; “yalnızca Kur’an” meselesi veya bir başka ifadeyle “hadislerin dinin kaynağı olup olmadığı” meselesi.  Bu konuda oldukça çok yazı,makale,görüş okudum. Bu yazıda bu konudaki tartışmaları ve verilen cevapları tekrar edip yazıyı uzatmak istemiyorum.  (Dileyenler Google’a “yalnızca Kuran” yazıp veya “hadisler dinin kaynağı mıdır?” yazıp bu konudaki tartışmaları okuyabilirler.) Bu yazıda bir görüş belirtmekten ziyade temel bir soru soracağım. Belki bir çok ayrıntının içinde boğulmaktansa şöyle az biraz geriye çekilip konuya biraz daha geniş perspektiften bakmanın yararı vardır.

 


Taha Suresi 114. ayet:

Fete’âla(A)llâhu-lmeliku-lhakk(u)(k) velâ ta’cel (ve acele etme)  bilkur-âni (Kuran için, Kurana) min kabli en yukdâ ileyke vahyuh(u)(s) vekul rabbi zidnî ‘ilmâ

Ümit Şimşek meali: Egemenliğin gerçek sahibi olan Allah herşeyden yücedir. Sana vahyedilmesi tamamlanmadan Kur’ân’da acele etme. Ve “Rabbim, ilmimi arttır” de.

Elmalılı meali: Demek ki Allah o hak şehinşah yüksek, çok yüksek, maamafih sana vahyi tamam edilmeden evvel Kur’anı acele etme ve de ki «rabbım artır beni ılimce»


 

Ayeti okuduğumda aklıma önemli bir soru takıldı. Sorum özellikle “Kuran’da peygamberimize bir şeyleri halam-helal etme yetkisi açıkça verilmiştir” diyenlere olacak: 

Kuran 23 yılda peyderpey nazil oldu. Yani bir kerede bir kitap halinde gelmedi. Peki diyelim Allah peygambere bir şeyleri helal ya da haram etme yetkisi verdi. Ve yine diyelim ki mesela Kuranın nazil olmaya başlamasının 12. senesinde peygamberimiz “falanca şey haramdır size yasaklıyorum” dedi, ancak o zaman peygamberimiz kendisine daha kaç ayet vahyolunacağını ve ne kadar süreceğini bilmiyor.

Dikkat edin, Taha 114’den ben bunu ya da şunu anlıyorum demiyorum. Bu yüzden de ayete ilişkin içerisinde yorumlama içermeyen çevirileri tercih ettim. Ayeti yorumlamaya girersek benim sorum açıkta kalır. Ayeti yazmamın sebebi, benim bu soruyu sormama neden olan olduğundandır. Bu ayet ister Kuranın tamamen nazil olma sürecinin beklenmesini ifade etsin ya da ister bazılarının yorumladığı gibi peygamberimizin vahyi alırken Cebrail’den önce hızlı hızlı okuyup bir an önce ezberleme gayretine yönelik bir anlam içerdiğini ifade etsin bu aşamada farketmez;

Tekrar soruyorum: Allah kendi sözü bitmeden elçisine haram-helal etme yetkisi tanır mı?

 

 

 

Share