Akıl etmek ile ilgili ayetler…

Bakın vatandaşlarımıza dini bilgiler veren bir portal okuyucuları nasıl bir bilgi sunmuş?

 

Sual: Kur’an-ı kerimde, birçok yerde (Akıl etmez misiniz) ifadesi geçmektedir. Bid’at ehli ile felsefeciler, bu âyetleri istismar edip, (Allah akıl edin, düşünün, derken, bizi düşünmekten, akıl etmekten, akılla Kur’anı anlamaktan, dini hükümler çıkarmaktan bizi kimse alıkoyamaz) diyorlar. Bu âyetlerde, akıl edin de dini hüküm mü çıkarın deniyor?

CEVAP

Akıl etmekle ilgili âyetlerin hiç birinde, Kur’anı anlamak veya dini hüküm çıkarmak için akıl edin diye bir ifade yoktur.


 

Konuyu açıklamak için de devamında çeşitli örnekler verilmiş. Ben iki tanesini sizlerle paylaşayım:


 

Örnek 1: (Kur’anı öğüt almak için kolaylaştırdık. Düşünüp öğüt alan yok mu?) [Kamer 17]

Kur’anı ezberlemek için kolaylaştırdık. O halde onun öğütlerini dinleyen, onu ezberleyen yok mu? (Celaleyn)

Örnek 2: (Hâlâ Kur’anı düşünüp anlamaya çalışmıyorlar mı? Eğer o, Allah’tan başkası tarafından indirilseydi, mutlaka onda birçok çelişki bulunurdu.) [Nisa 82]
Bu âyette Kur’an-ı kerimi Resulullahın yazmadığı, Allah tarafından indirildiği vurgulanmak isteniyor. Allah tarafından indiğini hâlâ anlayamadınız mı deniyor. Yoksa âyetlerden herkes hüküm çıkarabilir denmiyor.

İlgili yazının tamamı için

Örnek 1’e kısa bir cevap ya da soru: “Andolsun biz Kur\an\ı, öğüt almak için kolaylaştırdık. O halde düşünüp ibret alan yok mu?” Kamer Suresinde sadece ayet 17’de değil tam 4 kez geçiyor. (17-22-32-40) Surenin tamamını okuyunca sanki sadece Kuran’ı ezberlemekten bahsetmiyor gibi ama? Ayrıca neredeyse tüm çevirmenler tarafından “öğüt almak/ibret almak” olarak çevrilen “lizzikri” ifadesi de bu haliyle sadece Kamer Suresinde yine aynı ayetlerde geçiyor. ( 17-22-32-40) Burada mesela matematikçilerin falan dikkatini bir şey çekerse hemen susturalım mı, “susun ayet sadece Kuran’ı kolay ezberlemekten bahsediyor” mu diyelim?

Örnek 2’ye kısa bir cevap ya da soru: Sevgili büyüklerim dayanamadım baktım ayette “düşünmek” olarak çevrilen kelime “tedebbür” diye bir kelimeymiş orjinalinde. “Sonunu görünceye kadar bir şeyin bir bütün olarak başlangıcına ve sonuna bakmak” anlamını içeriyormuş. Düşünmekten biraz daha fazlası gibi, ciddi bir eylem saklı içerisinde; Kuran’da asla ihtilaf, çelişki olmayacağına dair bir eylem. Evet ayetlerden hüküm çıkarın denmiyor ama sanki “sonunu görünceye kadar bir şeyin bir bütün olarak başlangıcına ve sonuna bakın” deniyor gibi.

 

Sevgili bu yazıyı okuyanlar siz  ne dersiniz bu konuda?

 

Share