Allah bizi neden imtihan ediyor?

Allah bizi neden imtihan ediyor?

Kısa bir yazı olacak.

Bu sitedeki yazılarımın ana konusu maalesef öncelikle Kuran metnini doğru anlamak. Maalesef diyorum çünkü; o kadar fazla hatalı anlayış ve çeviri var ki; onlar ile uğraşmaktan asıl konuya gelemiyoruz.

 

“Allah madem her şeyi biliyor o halde zaten sonucu biliyorsa neden bizi imtihan ediyor?” sorusuna bir çok kaynakta “cevap!” bulabilirsiniz. Ama bu cevaplar acaba kişisel yoruma mı dayanıyor yoksa Kuran’ı incelemiş ve bir sonuca ulaşmış kimselerin cevabı mı?

Örnek:

Sual: Bir ateist, (Tanrı, insanların ne yapacağını, Cennete veya Cehenneme gideceğini bilmiyor mu? Biliyorsa, insanları imtihan etmeye, denemeye neden gerek duyar ki? Bu tanrının aciz olduğunu göstermez mi?) diye sordu. Nasıl bir cevap verebiliriz?
CEVAP
Allahü teâlâ, imtihanı kendisi için değil, insanlar için yapıyor. İmtihan etmeden de, kullarının ne yapacağını elbette bilir; fakat bir kimse, henüz suç işlemeden cezalandırılsa, (Suç işlemeden cezalandırılmam, uygun değildir) demez mi? Suç işleyenle işlemeyenin belli olması, ahirette hiç kimsenin ben haksızlığa uğratıldım dememesi, herhangi bir bahane ileri sürmemesi için, emir ve yasaklar konmuştur. Söz dinleyenle dinlemeyen, suç işleyenle işlemeyen, kendileri de bilsin diye, bazı yasaklar konmuş, bazı ibadetleri yapma mecburiyeti getirilmiştir.

Elbette Allahü teâlâ, kullarının ne yapacağını bilir. Kendileri bizzat görsün, bir bahane bulamasınlar diye, dünyada imtihana tâbi tutuyor.

Dünyada bir öğretmen bile, öğrencisinin sınıfta kalacağını kesin bilse de, (Sen zaten bilmiyorsun, imtihana girmene gerek yok) demez. Öğretmen, öğrencisinin durumunu çok iyi bildiği için, imtihan etmeden sınıfta bıraksa, öğrenci, (Ben çalışmıştım, eğer imtihan etseydin, elbette bilirdim) diyebilir. Böyle söyleyip itiraz etmemesi için, öğrenci imtihan ediliyor. İyi bilen öğrencinin de derecesini ölçmek, yani orta, iyi veya pekiyi almasını kendisine göstermek için imtihana tâbi tutuluyor.

Allahü teâlâ için adalet, kendi mülkünde olanı kullanmak demektir. Zulüm ise, başkasının mülküne tecavüzdür. Kâinat ve içinde bulunan her şeyin yaratıcısı Allahü teâlâdır. Ondan başka yaratıcı bulunmadığına ve hiç kimse, hiçbir şeye sahip olmadığına göre, Rabbimizin yaptığı işler, hiç kimsenin malına, mülküne tecavüz değildir. Onun yaptığı işler için, (Adalete uymuyor) denilemediği gibi, (Neden bizi imtihan ediyor?) da denemez. Yılanın, (Beni niye yılan yarattın), köpeğin (Niye beni köpek yarattın), zencinin (Beni niye siyah yarattın) demeye hakkı yoktur. Bir insan evindeki eşyaları, istediği gibi kullanır, istediği yerlere koyar. Çünkü mal onundur. İnsanlar da, Allahü teâlânın kuludur. Kul, yaratıcısını sorguya çekemez.

Peki, yukarıdaki cevabın kaynağı ne?

Kuran bu konuda ne diyor?

Kuranmeali.com’dan “imtihan” kelimesini arattım. 62 ayet buldu.

Şimdi orada “imtihan” yazan kelimenin orijinalinin üzerine tıklayalım neler göreceğiz?

 

İMTİHAN kelimesi zaten Arapça bir kelime ve Kuran metinde de geçiyor. Kuranda zaten var olan bir kelimeyi hiçe sayıp; başka bir kelimeye “imtihan” demişler. Bunu keşfedebilmeniz için Arapça bilmenize bile gerek yok.

Orada yazan kelimeye bakalım:

Orada yazan “BLV” kelimesi Kuranda 38 kez kullanılmış. BLV (Bela)  kelimesi için benim ulaştığım anlam : Eskitmek, zorlayıcı  deneyim, bir kişiyi deneyimleterek olgunlaştırmak…

Biz “imtihan” olarak çevirilen kelimelere bakmaya devam edelim:

 

Karşımıza ikinci bir kelime çıktı: FTN… Bu kelimeyi de yer yer “imtihan” olarak çevirdiklerini göreceksiniz. (Anlamı üzerine çalışıyorum)

Şimdi de “İMTİHAN” KELİMESİNİN BİZZAT KENDİSİNE BAKALIM:

MHN yani “imtihan” Kuran’da sadece 2 kez geçiyor. Oysa biz çevirilerden baktığımızda çoğu ayette “imtihan” kelimesini görüyoruz. (Anlamı üzerine çalışıyorum)

Sonuç:

Bizim klasik anlayışta kabul ettiğimiz “yaratıcı kim cennete kim cehenneme gidecek diye bu dünyaya bizi imtihan yapmaya gönderdi” anlayışını ben Kuranda bulamadım. Ağırlıklı olarak bir sonraki aşamaya hazırlama var.

Yazıyı uzatmayacağım.  Konuyu tam anlamak için içerisinde BLV, FTN ve MHN geçen tüm ayetleri birlikte ve bağlamları ile birlikte okuyarak anlamalıyız.

Bu yazı bu konuyu henüz çalışacak olan Kuran çalışırlarına bir ön hazırlık olsun.


Not:

Son olarak sadece bir kelimeyi yerli yerine oturtunca devamını nasıl etkiliyor göstermek istiyorum:

GELENEKSEL ÇEVİRİ 4:6

Vebtelû-lyetâmâ hattâ iżâ belaġû-nnikâha

Yetimleri, nikah çağına dek deneyin…..

KURAN ÇALIŞIRI  ÇEVİRİSİ 4:6

Vebtelû-lyetâmâ hattâ iżâ belaġû-nnikâha

İBTELU (BLV-BELALANDIR) /ZORLAYICI DENEYİM/SIKI BİR EĞİTİM VEREREK OLGUNLAŞTIR…. YETİMLERİ (?) NİKAHA ÇAĞINA  (?) ULAŞANA KADAR…

 

 

 

 

4 thoughts on “Allah bizi neden imtihan ediyor?

  1. Selamlar.Çok haklısınız. Kuranın üzerini o kadar çok örtmüşler ki, biz daha Allahın Kuranda elçisine ne vahyettiğini anlamiş değiliz, muhtemel anlamadan da gideceğiz.”.
    Peki din hakkında ahkam kesenler, diyanet, hacı, hoca, tarikatlar vs.. vb.. İnsanlar neye göre ve nasıl bir din yaşiyorlar. Bu işler için, süresiz zamanın, sayısız paranın heba olduğu şu hayat diliminde, neden biraraya gelipte VAHİY ÇALIŞMASI yapmıyorlar. Neden? Muhtemel o çalışmanın yani salatın namaza evrildiği, ritüelleştiği anı yaşıyorlar, o anda donup kaldılar.Arapça bir metni anlamadan tekrar edip duruyorlar. Kuranı çevirdiğini düşünenlerde, Arapça bilgilerini, hadis ve sünnet uydurmalarıyla harmanlayıp, kuranı o doğrultuda da çeviriyorlar. Bizim gibi düşünerek, okuyup anlamaya çalışanlarda, o okumalarda ki çelişkilerden, midesine kramp girmiş acıdan kıvrananlar gibi bizim de aklımıza, vicdanımıza, kalbimize, tüm duygularımıza kramplar girmekte, tarifsiz bir manevi ızdırap ve acı çekmekteyiz.
    2005 ten beri vahyi anlamaya çalışan birisi olarak sizin gördüğünüzü inanın bende görüyorum. Tahrip kelimesi bile tahrip edilmiş. Fakat çalışmak.çalışmak,çalışmak.Anladığına göre de yaşamak, yaşamak, yaşamak. Başka da çaremiz yok. Umutla ve sabırla, aynı zamanda çalışarak, Allahtan bu konu hakkında yeni yollar açmasını ümitle bekliyorum.Saygılarımla.

    1. Önder bey size katılıyorum. Kura anı yanlızca Kuran ile anlamak şart..Yoksa hadis sünnet adı altında Kuran ın anlamını başka yerlere çevirmeye kalkanlara itibar etmemek gerekir. Unutmamak gerekir ki Allah ın elçisi de yanlızca Kur an ı okumuştu. Onunla yaşamıştı..Kuran ı beyan eden- açıklayan Allah olduğuna göre…..

  2. Örnek verilen yanıt kaynak göstermemekle birlikte yanlış değil. Allah insanları hangi yolu seçtiklerine kendileri tanık olsunlar diye sınıyor, herhangi bir şeyi öğrenmek istediği için değil. Bu pek çok ayette açıkça yazılıdır.

    Ateistlere yanıt vermek için kendinizi paralamayın. Onlar sizden yanıt beklemiyorlar. Soru bile sormuyorlar, yalnızca sonuçsuz kalacağını bile bile anlamsız bir itiş kakışa girerek içlerindeki acıyı hafifletmeye çalışıyorlar. Bu da pek çok ayette üstü kapalı olarak işaret edilmiştir. Bir ateistle tartışmaya oturduğunuz anda o kazanmıştır.

    1. “Allahü teâlâ, imtihanı kendisi için değil, insanlar için yapıyor.” ….. diye başlayan bir cümle “ben Kuranı okumadım, bu kelimeyi hiç incelemedim” demek…. Kişisel kanılarla doğru cevaba yer yer isabet etmiş olabilir. Göstermeye çalıştığım Kuranda sadece 2 kez geçen kelime ile kendi kanılarını içeren bir cevap veriyorlar.

ÇOTANAK için bir cevap yazın Cevabı iptal et

E-posta hesabınız yayımlanmayacak. Gerekli alanlar * ile işaretlenmişlerdir


*