Salat’ın vakti (giriş)

Salat’ın vakti (giriş)

Nisa 102’de “salat” ile ilgili bir ayet fakat ben bu yazıda bağlama bakmadan sadece Nisa 103. ayete değinmek istiyorum. Çünkü bazen “bağlam” olarak incelediğimiz konular,  süregelen yanlış anlaşılmalar silsilesini de barındırdığı ve bizi etkisine aldığı için, konuyu soyutlamak adına geçici olarak göz ardı edilebilir. (iktisattaki ceteris paribus benzeri)

# kelime anlam
1 feiza zaman
2 kadeytumu bitirdiğiniz bu fiil “sonuçlandırmak” olarak Türkçe’ye çevrilebilir. Salat “sonuçlandırılarak” biter.
3 s-salate salatı
4 fezkuru anın
5 llahe Allah’ı
6 kiyamen ayakta
7 ve kuuden ve oturarak
8 ve ala ve üzerinde (uzanarak)
9 cunubikum yanlarınız cünub, “uzak” demektir.
10 feiza zaman
11 tme’nentum güvene kavuştuğunuz ÇOK ÖNEMLİ KİLİT KAVRAM: *bakınız yazı sonu not
12 feekimu ayağa kaldırın
13 s-salate salatı
14 inne şüphesiz
15 s-salate salat
16 kanet
17 ala üzerine
18 l-mu’minine mü’minler
19 kitaben yazılmıştır Çevirilerde “kitaben” ifadesi çoğunlukla, “farz edilmiştir” olarak anlamlandırılıyor. Oysa “kitaben” “programlanmıştır” demektir.
20 mevkuten vakitli olarak Bknz yazının devamı…

20- Mevkuten ifadesini yani “vakitli olarak” ifadesini “farz edilmiştir” şeklinde anlıyorlar. Oysa “farz edilme” ifadesi Kuran’da ayrıca geçer. Ben ayeti “kitaben” fiili sebebiyle yani “müminler üzerine programlanmıştır” ifadesi sebebiyle , 5 veya 3  vakit salat olarak anlamıyorum.

Burada geçen vakit daha çok;

-Sınav tarihleri belirlendiği vakit ders çalışmaya başla.

-Kilo aldığın vakit zararlarını görmeye başlayacaksın.

anlamında bir vakit. Çünkü programlanmış. Belirli vakitlerde bu ihtiyaç ortaya çıkacak.

Dolayısı ile ilerideki ayetlerde “salat”ın güneşin konumuna bağlı olarak yapılıp yapılamayan bir şey olduğunu araştıracağım. Namazın vakitleri olarak anlaşılan ve delil gösterilen ayetleri ilerideki yazılarımda inceleyeceğim. Ama onun öncesinde bazı kavramların yeniden ele alınması gerekiyor.

Bu ifademi şöyle bir örnekle açayım:

Bir keresinde yurt dışında bir toplantıya gitmiştim; bir eğitim programı. Elimizde bir program:

09:00- A DERSİ

09:45-10:00 – TARTIŞMA

10:00-10:15 – MOLA

10:15-11:00- B dersi

11:15- 11:30 – TARTIŞMA

11:30-11:35 – MOLA

Dersi anlatan kişi, ders anlatım süresi bittiğinde “şimdi tartışma zamanı” diyerek 15 dakikalık süreyi başlatıyordu. Bu bana oldukça garip gelmişti. Ders anlatımını sürelendirebilirsiniz ancak tartışmaya bu şekilde süre koymak garip. Belki bize 35 dakika gerekecek. Ne için? SONUÇLANDIRMAK.

SALAT, sonuçlandırılarak biten bir eylem. 

Dolayısı ile “salat mü’minler üzerine vakitli olarak yazılmıştır/programlanmıştır” ifadesinden ben “günü 3 ya da 5 vakte bölüp, o vakitlerde söz gelimi Kuran çalışmak gibi bir anlam çıkaramıyorum. Canınız Kuran çalışmak istiyorsa müsaitseniz, her zaman çalışabilirsiniz.

11***Bu kavram “sanki savaş varmış da korku ortadan kalkmış” anlamı verilerek çevriliyor. Bu sebeple bu ayeti “bağlamdan ayrı” olarak inceledim. Eğer bir önceki ayeti “savaş hali” olarak anlamasaydık, ayeti şöyle anlamamıza bir engel olmayacaktı.

Salat’ı sonuçlandırdığınızda Allah’ı anın x,y,z şekillerde; tatmine ulaştığınızda (İDMAENTÜM)  salatı ayağa kaldırın, çünkü SALAT MÜ’MİNLER ÜZERİNE VAKİTLİ OLARAK YAZILMIŞTIR.

2:260

İbrahim Rabbine: Ey Rabbim! Ölüyü nasıl dirilttiğini bana göster, demişti. Rabbi ona: Yoksa güvenmedin mi?  mı? dedi. İbrahim: Hayır! Güvendim, fakat kalbimin mutmain olması (LİYADMAİNNE)  için  dedi.

Bunun üzerine Allah: Öyleyse dört tane kuş yakala, onları yanına al, sonra (kesip parçala), her dağın başına onlardan bir parça koy. Sonra da onları kendine çağır; koşarak sana gelirler. Bil ki Allah azîzdir, hakîmdir, buyurdu.

SORU: İbrahim peygamberin “tatmin olmak için” YANİ SALATA BAŞLAYABİLMESİ İÇİN “dört tane kuş yakala, onları yanına al, sonra (kesip parçala), her dağın başına onlardan bir parça koy. Sonra da onları kendine çağır; koşarak sana gelirler. ” EYLEMİNİ Mİ YAPMASI GEREKİYORDU?

Not: Kuran çalışmaya yeni başlayanlar için: dört kuş yakala… ve devam eden ifadeler sembolik anlatım. Ayrı bir inceleme konusu.

Soru-eleştiri-görüş için

kuranincelemesi@gmail.com

11 thoughts on “Salat’ın vakti (giriş)

  1. Farz olmasıyla programlanması arasındaki fark nedir?
    a. Her mümin salat vakitlerine uyar.
    b. Salat vakitlerine uymak mümine farzdır.
    Veya;
    a. Her mümin programlıdır.
    b. Programlı olmak mümin için zorunludur.
    a ile b arasındaki fark nedir?

  2. Öğrenmek amaçlı soru sorduğunuz farzıyla yazıyorum:

    1- Kuran’daki “farz” bizim ilmihaldeki “farz” ile aynı şey değil.
    2-Kütibe ( yazıldı) ifadesi ilmihaldeki “farz” değil; Kuran’daki zaten değil.

    -SINAVI KAZANMAK İSTİYORSAN DÜZENLİ DERS ÇALIŞMALISIN
    -SINAVI KAZANMAK İSTİYORSAN HER ÖĞLEN 2 İLE 3 ARASINDA DERS ÇALIŞMALISIN.

    Fark yok mu?

    1. “Başarılı öğrencilere günlük çalışma yazılmıştır”, “başarılı öğrencilere günlük çalışma farzdır” ve “başarılı öğrenciler günlük çalışırlar” arasında diyorum, fark yok gibi. Var mı?

      1. “Başarılı öğrencilere günlük çalışma yazılmıştır”, : İlla ki günlük çalışacaklar diye şart yok. Bir gün çalışmayabilir. kastedilen düzenli çalışması.
        “başarılı öğrencilere günlük çalışma farzdır : Günlük çalışmak zorunda, bir gün aksatırsa başarısız olacak.
        “başarılı öğrenciler günlük çalışırlar. : Bir günü dinlenmeye ayırmalarına engel değil. kastedilen düzenli çalışırlar.

    1. Teşekkürler. Güzel nokta. Böyle böyle birbirimizi besleyeceğiz.

      Fiil formundaki KTB’yi yazıldı/programlandı olarak anlıyorum.

      Arapça bilmediğim için özellikle bakmazsam kaçırabiliyorum buradaki kitaben’i fiil sanarak yazmışım; yazıyı biraz güncellemem gerekecek.

      Ama sanırım sular seller gibi Arapça bilenler benden biraz daha dikkatsiz çünkü İSİM formundaki kelimeye Fiil anlamı verebiliyorlar. Biz de bir an meale güvenerek onun kurbanı ( bu hatanın yakını) olmuşuz.

      Aslında orada SALAT MÜ’MİNLER ÜZERİNE VAKİTLİ OLARAK YAZILMIŞTIR. yazmıyor. Çünkü oradaki “kitabe” kelimesi fiil değil isim.

      Şüphesiz es-salat müminler üzerine mevkute kitabe OLDU. Mealden gidersek “vakitli kitap oldu”.

      Aynı şekilde 3/7’de de isim formunda.

      Velev nezzelnâ ‘aleyke kitâben fî kirtâsin
      Eğer sana kırtas içinde (fi) kitaben indirmiş olsaydık.

      Bana biraz müsade dersime çalışayım.

      Farz için “gereklilik /gerekli olma” anlamını çıkarsıyorum.

      Yazıyı biraz daha geliştirmem gerekecek.

      Teşekkürler.

  3. Kuran , okuyup anlayıp ibret alıp Allah cc un varlığını birliğini anlayıp ikna olup emirlerini uygulamak içindir.. Kuran çalışılmaz okunur anlanır.
    İnfak yapın , Allahı cc övün , Haksız yere cana kıymayın ..vs cenneti kazanırsınız diyor.
    Tamam anlamaya çalışalım okuyalım ama ömür boyu kuran çalışacaksınız demek kadar saçma bir durum olamaz. Anladığını uygularsın ve artık o konu bitmiştir ve çalışmana gerek yoktur uygularsın ! Anlamadığın konuyu anlayana kadar çalışırsın anlarsın uygularsın ve çalışma biter. Anladığın şeyin nesini çalışacaksın ömüt boyu ? Mealleri bozdular mı evet , Anlamak için çalışmalı çaba sarfetmek gerekir mi evet. Ama kuranın emri sürekli kuran çalışın değil !

    1. Kuran’dan o kadar uzaksınız ki. El-Kitab’ın ne olduğunu henüz anlayamamış birisine bu nasıl anlatılır bilmiyorum. Sizin din’den anladığınız şeyin bir kitabı var onu önerebilirim:

      Size ilmihal kitabı önerebilirim. Lazım olan her şey yazıyor.. Tüm haramlar helaller mekruhlar vs. var. Ha onu dahi unutup ara ara okumanız gerekebiliyor ama. Kuran’ı da sevap kazanmak için ara ara okursunuz tabi tamamen ihmal etmeyin aman ha!

Selim için bir cevap yazın Cevabı iptal et

E-posta hesabınız yayımlanmayacak. Gerekli alanlar * ile işaretlenmişlerdir


*